۱۸/۱۱/۱۳۹۲
مثل همیشه توصیه ما این است که تمرینات درسی بچه ها را از حالت خشک و کسل کننده خارج نمایید و با بازی و فعالیتهای دیگر ترکیب نمایید. چند بازی پیشنهادی در پایین صفحه آمده است.
کلمات هم خانواده درس بنویسیم چهارم ابتدایی:
محل و محله - احترام و محترم
فعال و فعالیت - طفل و اطفال
ولی و اولیا - فکر و افکار
مدرسه و مدارس - حال و احوال
معروف و معرف - صلح و مصالحه
محیط و احاطه - اختراع و مخترع
حفظ ، حافظ ، محافظ و محافظت
نظم ، ناظم ، منظم و تنظیم
عجیب و عجایب – خارج ، خروج و مخرج
عدل ، عادل و عدالت
مسئله و مسائل – لحظه و لحظات
ضعیف ، ضعف و ضعفا
شجاع و شجاعت – مرمت و ترمیم
صدمه و صدمات – معالجه و علاج
هاجر ، مهاجر و هجرت – منتظر و انتظار
غروب ، غرب و مغرب
توضیح : شایان ذکر است که جمع های شکسته – مکسر- نیز می توانند جزو هم خانواده ها محسوب شوند.
بازی با کلمات هم خانواده : به عنوان مثال می توانید برای مجموعه کلماتی که کودک به سختی یاد میگیرد، برگه هایی را با مقوا با شکلهای جذاب ببرید و روی آن ها کلمات را بنویسید. سپس در هر هفته به تناسب ظرفیت کودک تعدادی از آنها را روی در اتاق یا کمد دانش آموز بچسبانید و از او بخواهید هر روز چند بار آن ها را با صدای بلند بخواند.
حتی می توانید کارتهای هم خانواده را با استفاده از مقوا درست کنید وبا آن ها بازی کنید. ( مثلا برای سرعت پیدا کردن و جور کردن هم خانواده ها توسط کودک زمان بگیرید و زمان مورد نیاز را ثبت کنید و متناسب با زحمات دانش آموز او را تشویقش کنید!)
1- به کلماتی که پس از اسم می آیند تا ویژگی و خصوصیات آن اسم را بیان کنند ،چه می گویند.
موصوف اسم ساده فعل صفت
2-کدام یک از کلمات زیر جمع نیست؟
اعمال گنجشکان تفکّر معلومات
3-در جای خالی فعل مناسب بنویس.
او خود را به من ..................................تا با یک دیگر ................................
4-جز دوم هر یک از کلمات زیر را بنویس.
تند و ....................... رنج ..................................
5-اصل کلمه های زیر را بنویس.
روبه:...................... سپه:........................ همره:......................... مَه:....................
6-دنباله ی مصراع زیر را بنویس و بگو چه کسی آن را سروده است؟
تو کز محنت دیگران بی غمی ............................................................ نام شاعر:...............
7-کدام یک از کلمات زیر با بقیه فرق دارد؟چرا؟ علی وار-آوار- شلوار - دیوار
8-پسوند « گاه »در هر کدام از کلمه های زیر چه معنایی دارد؟
آزمایشگاه: شبانگاه:
9-در جمله های زیر معنای کلمه ی «پرداخت» را داخل کمانک بنویس.
او با دوستش به بازی پرداخت.( )
پدرم بهای کتاب را پرداخت.( )
10-کلمات قافیه را در شعر زیر مشخص کن.
به مادر گفتم آخر این خدا کیست که هم در خانه ی ما هست و هم نیست
11-هم معنی کلمه های زیر را بنویس.
همدم: کُنج : اختراع: آفریدگار: غریب:
12-هم خانواده ی کلمه های زیر را بنویس:
تعجّب : مجموع : حس : غافل :
13-مخالف کلمه های زیر را بنویس.
طلوع : دیر: خروج: ضعیف: سیراب: شجاع:
14-دو کنایه همراه با معنای آن ها بنویس.
15-در جمله ی رو به رو «منادا » کدام کلمه است؟ مریم ،بیا به مدرسه برویم.
16-معنای هر یک از بیت های زیر را بنویس.
بنی آدم اعضای یک دیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی
17-برای هر یک از کلمات زیر دو صفت مناسب بنویس.
دریا
..................... ..................
گل ...................... .........................
18-با اضافه کردن پسوند مناسب به آخر کلمه های زیر،کلمه ی جدیدی بساز.
آهن............................ دانش........................... سبزه........................... درد.............................
شکل گفتاری | شکل نوشتاری |
می خوام |
|
| مثل |
| آن ها |
19-جدول رو به رو را کامل کن.
20-نوشته ی زیر را در دو سطر ادامه بده.
در هوای پاکیزه ی صبحگاهی ورزش کردن ،چه لذّت بخش است. وقتی...........................
21-با هر یک از کلمات زیر جمله بساز.
غالب :
عرض :
22-در نوشته ی زیر هر جا لازم است نشانه ی (.-؟-!-،-:) بگذار.
شما تا کنون در مورد بهداشت و سلامت عمومی فکر کرده اید یکی از نهاد هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بهداشت جامعه نقش دارد سازمان حفاظت محیط زیست است امروزه آلودگی هوا آلودگی صوتی ترافیک سنگین کمبود فضای سبز سلامتی انسان را به خطر انداخته و آرامش او را به هم زده است
۱- برای هر یک از کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید:
حافظ مهاجر انتظار عدل
۲- مخالف کلمه های زیر را بنویسید:
غم دور ضعیف ترسو
۳- درباره هر یک از ضرب المثل های زیر دو سطر توضیح دهید.
قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.
جوینده، یابنده است.
۴- جمع کلمات زیر را بنویسید.
طفل ولی فکر مسجد
۵- هر کلمه از سطر اول را به هم معنیش در سطر دوم وصل کن
کنج بالین مصیبت ذبح
بلا بستر سر بریدن گوشه
۶- با هریک از کلمات زیر یک جمله پرسشی و یک جمله سوالی بنویس.
سپهر:
جامعه:
صرفه جویی:
۷- هر یک از کلمات زیر را با سه کلمه دیگر ترکیب کنید و کلمات جدید درست کنید.
مثال : خوش + شانس= خوش شانس
دل :
کار:
۸ – کلمات زیر را با ” ات ” جمع ببندید و با یکی از آن ها به دلخواه خودتان یک جمله خبری بسازید:
موجود اختراع تعمیر
۹- منظور از کنایه “دست وبال گردن” چیست؟ توضیح دهید.
۱۰- کلمات زیر را مرتب کنید و جمله جدیدی بنویسید.
دیگر – نداشتند – قدرت – تشنگی – و – حرکت – و – خستگی – مردم -از
وارد شد – هنگام – در این – دونده ای – لباس – ورزشی – در
۱۱- معنی کلمات زیر را بنویس.
حیرت ، حکایت ، دریغ ، رهگذر ، استقبال
۱۲- دور کلمه ای که با کلمات دیگر فرق دارد، خط بکشید.
پرتگاه – خوابگاه – عصر گاه – کارگاه
۱۳- کدام کلمه قافیه مناسبی برای کلمه ی ” بست ” است؟
۱) نیک ۲) مکتب ۳) است ۴) کسب
۱۴- کدام کلمه جمع نیست؟
۱) اختراعات ۲) موجودات ۳) صلوات ۴) اکتشافات
۱۵- در جاهای خالی یکی از کلمات داخل پرانتز را بگذارید و جمله را کامل کنید:
پهلوان ایرانی ….. قدرت و شجاعت حریف خود …. ضربه فنی کرد. ( به – تا – از -با -را)
وقتی … خانه شان رسید، مادربزرگش … دید …. منتظر اوست. ( از -را – به -تا – که)